Dni nietypowe:
ROCZNY PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZO-OPIEKUŃCZEJ ŻŁOBKA SAMORZĄDOWEGO ” KRAINA MALUSZKA”
W SĘDZISZOWIE NA ROK 2024/2025
„Mów dziecku,
że jest dobre,
że może,
że potrafi.”
Janusz Korczak
Zadania | Sposób realizacji | Cel | Termin realizacji |
Adaptacja dzieci w Żłobku | 1. Wywiad z rodzicami nt. dzieci, ich zachowań, potrzeb, diety, 2. Założenie Kart Pielęgnacyjnych – rozmowa rodziców z pielęgniarką, 3. Wydłużanie czasu pobytu dziecka w Żłobku, 4. Bieżący i systematyczny kontakt rodziców z opiekunami, pielęgniarką, celem posiadania informacji o funkcjonowaniu dziecka w Żłobku. 5. Zabawy integracyjne, oswajanie z otoczeniem. | 1. Poznawanie dzieci ich rodziców ich środowiska rodzinnego. Aklimatyzacja dzieci. 2. Nawiązywanie przyjaznych kontaktów z dziećmi. 3. Poznawanie zachowań i upodobań dziecka | Wrzesień Październik Listopad |
Współpraca z Rodzicami | 1. Zapoznanie z zadaniami zawartymi w ,,Rocznym planie pracy opiekuńczo – wychowawczej i edukacyjnej na bieżący rok”- tablica ogłoszeń i strona internetowa 2. Propozycja ubezpieczenia dziecka, Codzienne, indywidualne kontakty rodziców z opiekunkami 3. Wyrabianie u rodziców nawyku informowania placówki o nieobecności dziecka w Żłobku 4. Natychmiastowe informowanie rodziców o złym samopoczuciu dziecka, rozwijającej się infekcji, 5. Przestrzeganie zasad odbioru dziecka ze Żłobka przez osoby zgłoszone w Upoważnieniach do odbioru dziecka 6. Zaangażowanie rodziców w realizację zadań zawartych w ,,Kalendarzu wydarzeń i uroczystości” 7. Rozwiązywanie sytuacji problemowych i konfliktowych celem budowania właściwych relacji dziecko – dziecko; dziecko – opiekun 8. Zapoznanie się rodziców z aktualnymi informacjami na stronie internetowej Żłobka. | 1. Poznanie oczekiwań Rodziców. Zachęcenie do życzliwej współpracy, kontaktów z pracownikami Żłobka. Zaangażowanie Rodziców w przygotowanie dzieci do udziału w różnorodnych uroczystości na terenie Żłobka. 2. Pozyskiwanie bieżących informacji o niedyspozycji, przeziębieniu czy chorobie zakaźnej dziecka. 3. Bieżące informacje o działalności Żłobka i poszczególnych grup dziecięcych. | Wrzesień Na bieżąco, cały rok |
Czynności samoobsługowe, utrwalanie nawyków higienicznych. | 1. Nabywanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków, utrwalanie nawyków higienicznych, 2. Wdrażanie do samoobsługi przy myciu, 3. Nauka właściwego zachowania się przy stole, ubieraniu i rozbieraniu się, korzystania z toalety, 4. Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku 5. Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych, podczas zajęć i zabawy; sprzątanie zabawek po zabawie, 6. Doskonalenie w/w umiejętności. | 1. Wdrażanie i kształtowanie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych. 2. Współpraca w tym zakresie z Rodzicami dziecka. 3. Informacje pozyskane od rodziców nt. poczynionych sukcesów. | Cały rok |
Rozwój społeczny | 1. Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego w relacji dzieci – opiekunki – pomoc medyczna, 2. Dobre wzorce w postawach i zachowaniu dzieci, 3. Wdrażanie do zgodnej zabawy, życzliwych kontaktów między dziećmi i opiekunami 4. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych przez próby stosowania zwrotów grzecznościowych, wsparciu opiekunów, 5. Poznanie i przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy, 6. Wyrabianie właściwych reakcji dziecka na zwróconą przez opiekuna uwagę dotyczącą niewłaściwego zachowania się. | 1. Kształtowanie nawyków zgodnych relacji w grupie rówieśniczej, w kontakcie z opiekunami i personelem medycznym. | Cały rok |
Rozwój emocjonalny | 1. Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego, 2. Pozytywne wzmacnianie – przytulanie, 3. Zabawy integrujące dzieci, chwalenie, głaskanie, 4. Nauka i stosowanie form grzecznościowych – proszę , dziękuję, przepraszam. 5. Witanie się i żegnanie (machanie rączką, pa, do miłego zobaczenia), 6. Stwarzanie miłej, przyjaznej atmosfery w grupie. | 1. Rozbudzanie w dzieciach chęci kontaktu z innymi. 2. Kształtowanie właściwych zachowań i stosowanie form grzecznościowych. 3. Nagradzanie poprzez pozytywne wzmacnianie 4. Przyjazna atmosfera w grupie rówieśniczej buduje i wzmacnia zespół. | Cały rok |
Rozwój fizyczny | 1. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy naśladowcze przy muzyce, 2. Ogólnorozwojowe ćwiczenia ruchowe, zabawy z pokonywaniem przeszkód, podskoki, czworakowanie, pełzanie, 3. Ogólnorozwojowe ćwiczenia i zabawy ruchowe, 4. Prawidłowa sylwetka podczas chodzenia i siedzenia, 5. Rozwijanie różnorodnych form ruchu w sali zabaw i zielonym placu zabaw 6. korzystanie z urządzeń ogrodowych, 7. Ćwiczenia i zabawy rozwijające motorykę małą ( malowanie, ugniatanie, przyklejanie) | 1. Kształtowanie motoryki dużej i małej. 2. Rozwój sprawności ogólnej. 3. Doskonalenie umiejętności samodzielnego korzystania z urządzeń na placu zabaw. 4. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała. | Cały rok |
Rozwój sensomotoryki | 1. Szeregowanie klocków, ustawianie od najmniejszego do największego i odwrotnie, 2. Zabawy z nawlekaniem, 3. Zabawy manipulacyjne, 4. Konstrukcje przestrzenne, dopasowywaniem, przekładaniem, wyjmowaniem, wrzucaniem, 5. Zabawy twórcze – rysowanie, lepienie, ugniatanie | 1. Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej. 2. Kształtowanie koncentracji uwagi. 3. Kształtowanie wyobraźni. 4. Usprawnianie ruchów ręki. | Cały rok |
Rozwój mowy i myślenia. | 1. Prowadzenie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem książek, ilustracji, własnych obserwacji, 2. Zabawy rozwijające mowę dziecka – czytanie bajek, krótkich opowiadań, wierszyków 3. Oglądanie ilustracji i nazywanie rzeczy, roślin i zwierząt, 4. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne i oddechowe, 5. Słuchanie i nauka piosenek dziecięcych 6. Słuchanie i oglądanie bajek. | 1. Bogacenie procesów myślenia. 2. Doskonalenie poprawnej wymowy dziecka. 3. Dobór zabaw wpływających na atrakcyjność zajęć. 4. Usprawnianie narządów artykulacyjnych mowy. | Cały rok |
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem. Obserwacja zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych. | 1. Wskazywanie i obserwacja przez dzieci wybranych zjawisk fizycznych 2. Rozbudzanie ciekawości o otaczającym świecie poprzez poznawanie zjawisk przyrodniczych takich jak: wiatr, deszcz, burza, śnieg, 3. Poznawanie przyrody oraz wybranych gatunków roślin i zwierząt 4. Nauka segregowania odpadów, 5. Obserwacja przyrody, zmiany zachodzące w różnych porach roku, 6. Obcowanie z przyrodą poprzez wycieczki, pobyt w zielonym ogródku, zabawy na świeżym powietrzu, 7. Dbałość o najbliższe środowisko. | 1. Rozwijanie u dzieci wrażliwości na piękno. 2. Poznanie prostych nazw roślin i zwierząt. 3. Rozbudzanie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami. 4. Przebywanie w świecie przyrody. 5. Kształtowanie poczucia dbania o środowisko. 6. Wzbogacenie słownika dziecka o nowe pojęcia. 7. Dostosowanie metod pracy z dziećmi do ich rozwoju psychomotorycznego. | Cały rok |